Vakantieprut en appelmummies – de avonturen van Opa en Ben – recensie

Vorige week liet ik je al weten, dat ik diverse boeken van Gottmer heb gekregen en dat er na Wij eten hier geen klasgenootjes, nog meer recensies zouden volgen. In deze blog kun je alles lezen over vakantieprut en appelmummies, mijn favoriete voorleesboek van dit moment.

Naomi Tieman

Naomi Tieman is auteur en bracht in 2017 haar eerste boek uit, Het huis van Sinterklaas. Daarnaast deed ze diverse vertalingen van kinderboeken en is ze co-auteur van het boek Dat zou ik nooit doen. Gottmer bracht dit jaar voor haar haar nieuwste kinderboek Vakantieprut en Appelmummies uit.

Vakantieprut en Appelmummies

Zie je Opa, dan kan Ben nooit ver weg zijn. Opa en Ben zijn namelijk gek op elkaar en echt vier handen op één buik. In Vakantieprut en Appelmummies beleven ze met elkaar de grootste avonturen. Zo gaan ze samen op vakantie, voor één dag en eten ze vakantieprut. Verkleed Opa zich als de moeder van Ben. Laat Opa aan Ben zien wat je allemaal moet doen om een afspraakje te maken met een meisje. En moeten ze samen een gezonde traktatie maken voor de verjaardag van Ben. Maar zijn de appelmummies wel gezond genoeg voor school?

Wat vinden wij van het boek?

Vakantieprut en Appelmummies is echt een voorleesboek, wat alles bevat. Zo staan er mooie tekeningen in, gemaakt door Annelies Vandenbosch, die ieder avontuur net even wat sprekender maakt voor de kinderen. De liefde tussen Opa en Ben spat uit het boek en zorgt gewoon standaard voor een glimlach op je gezicht. Daarnaast zijn alle verhalen met zo ontzettend veel humor geschreven, dat we regelmatig heel hard moeten lachen met zijn allen. Voor het slapen gaan zijn de verhalen eigenlijk net een tikkeltje te lang, al hebben mijn binkie en tuttebel daar natuurlijk helemaal geen problemen mee. En heel eerlijk, deze verhalen halverwege afbreken vind ik ook echt wel zonde, ik ben zelf namelijk veel te nieuwsgierig hoe ieder avontuur van Opa en Ben afloopt. Persoonlijk vind ik het enorm knap als je een voorleesboek met zoveel humor en liefde kan schrijven. Het boek gaat dan ook echt mee op vakantie, want de kinderen zijn de avonturen van Opa en Ben nog lang niet zat.

Neem jij (voorlees)boeken mee op vakantie? Ik lees het graag in de reacties.

Deze blog bevat een affiliate link, meer hierover lees je hier