Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Identity games; Poepspel en Squla Flitsquiz groep 4-5 – review

Van Identity Games kreeg ik voor de kinderen twee spellen thuis gestuurd, het Poepspel en de Squla Flitsquiz. Spelletjes zijn hier altijd een goed idee en dus hebben we ze lekker met elkaar gespeeld. In deze blog kun je de reviews van beide spellen lezen.

Spelletjes

Mijn kinderen zijn gek op spelletjes spelen. Zo speelden ze tijdens onze laatste vakantie heel veel weetjeskwartetten, waaronder het dierenpoep weetjes kwartet. In dit kwartet komen zo’n beetje alle soorten dierenpoep voorbij. Leuk ook als je kwartet meeneemt naar een restaurant, zodat ze tijdens het wachten kunnen kwartetten. Foutje van deze mama, al hebben we er wel hard om kunnen lachen. Nu zorgt het woord poep bij de kinderen altijd wel voor een enorme schaterlach, kun je nagaan hoe ze reageerden toen ze het poepspel zagen.

Poepspel

Het poepspel is het spel waarbij iedereen win(d)t. Het is echt een familiespel en bedoelt voor kinderen vanaf zes. Je kunt het spel al vanaf twee personen spelen en duurt ongeveer twintig minuten. In de doos vind je vijf drollen met hoofdband, een scheetkussen en 48 speelkaarten. De speelkaarten zijn er in drie verschillende kleuren en bevatten vier verschillende plaatjes; een toilet, een drol, een wc rol en handen wassen. Deze kaarten moeten op volgorde, maar wel met verschillende kleuren op de stapel gegooid worden. Zodra je door je kaarten heen bent of je kunt niks meer opleggen komt het scheetkussen pas in beeld.

Doel van het spel

Raak zo snel mogelijk je kaarten kwijt door jouw kaarten af te leggen. De kaart die je aflegt moet de volgende in de rij zijn en een andere kleur hebben dan de kaart die er al ligt. De speler die geen enkele kaart meer kan spelen en op het scheetkussen drukt, wint de ronde. De speler die nu de meeste kaarten heeft verliest. Als er meerdere spelers met de meeste kaarten zijn, dan verliest de speler met de meeste kaarten links van de winnaar. In totaal speel je vijf rondes.

Wat vinden de kinderen van het Poepspel?

Allereerste complimenten voor degene die de ondertitel bedacht heeft. De eerste vraag over het spel was namelijk meteen de vraag waarom het windt met een d tussen haakjes was en er ook nog een t achter stond. Mijn olijke duo vindt het poepspel echt enorm hilarisch. Vooral het scheetkussen is een enorme hit en daar zijn al menig grapjes mee uitgehaald bij de man en mij. Het spel gaat best snel, waardoor de kinderen eigenlijk niet zo goed op de kaartjes kunnen letten. Maar daar vonden we ook een oplossing voor, we leggen de kaartjes nu open voor ze neer. Je gaat namelijk zo op in het spel en de snelheid, dat je helemaal niet op de kaartjes van een ander let, maar alleen op je eigen kaartjes en die op de stapel liggen. Het opzetten van de drol op het hoofd viel in eerste instantie trouwens niet onder de categorie hilarisch. Dit zorgde zelfs al een keer voor tranen bij mijn tuttebel, maar met dank aan mijn bink, was dat snel over, nadat we allemaal een drol op ons hoofd deden. Voor onzekere kinderen is dit dan wellicht ook iets om rekening mee te houden, zeker als ze bang zijn om uitgelachen te worden.

Squla Flitsquiz

Van een hilarisch spel, gaan we naar een iets serieuzer spel, Squla Flitsquiz. Nu de scholen weer begonnen zijn, kan extra kennis nooit kwaad. Met de Squla Flitsquiz kunnen ze hun kennis goed testen en daarnaast ook nog nieuwe dingen leren. Het spel kan gespeeld worden vanaf twee personen, is voor 7-9 jarigen en duurt ongeveer 15 minuten. Daarnaast zou het ook met 1 kind gespeeld kunnen worden, maar dan wel onder begeleiding van een volwassenen, die mee kan kijken voor de antwoorden. Het spel bevat 108 kenniskaarten met de thema’s rekenen, taal, geschiedenis, natuur en techniek, topografie, de wereld en spelling.

Spel spelen met één kind

Als je het spel speelt met één kind heeft de volwassene alleen maar een rol als voorlezer en nakijker en is dus meer een spelleider. De spelleider stelt de vragen en als het kind na vijf vragen, drie of meer kaartjes heeft verdiend, heeft het kind gewonnen. Een vraag is altijd een meerkeuzevraag. Het is niet de bedoeling dat de kinderen het volledige antwoord geven, alleen A, B, C of D volstaat. Heeft het kind na vijf vragen minder dan drie kaarten, dan kun je doorspelen tot het wel drie kaarten heeft.

Spel spelen met meerdere kinderen

Het spel met meerdere kinderen spelen, werkt bijna op dezelfde manier. Ook nu is het handig om er een volwassene als spelleider bij te zetten om voor te lezen en na te kijken. Het aantal vragen wat nu gesteld wordt is geen vijf, maar twaalf. Als je een antwoord fout hebt, moet je een van je kaarten aan een andere speler geven. Heb je nog geen kaarten moet je een beurt overslaan en mag je de volgende vraag dus niet meespelen. Wordt het antwoord niet gegeven, omdat de kinderen het niet weten, dan kun je het antwoord bespreken, zodat ze er van leren. Na twaalf vragen worden de kaartjes geteld en degene met de meeste kaartjes heeft gewonnen.

Wat vindt mijn olijke duo van Squla Flitsquiz?

We hebben beide varianten gespeeld. Zo speelde ik met mijn tuttebel de variant alleen, waarbij ik haar de vragen stelde. Na vijf vragen was ze er nog zeker niet klaar mee en ik heb ruim de helft van de stapel met haar gespeeld. Er zaten wel echt vragen bij waar zij nog niet zoveel mee kon, omdat het echt voor groep 5 is. Maar ik heb haar wel met die vragen geholpen. Mijn bink is wel echt van het informatie opslurpen en vindt dit dus echt een heerlijk spel om te spelen. Hoe meer kennis, hoe beter. Wat ik wel mooi vond om te zien is dat mijn tuttebel de antwoorden van de vragen, toen we samen speelden, gewoon heeft onthouden. Volgens de spelregels hoeven kinderen alleen maar A, B, C of D te antwoorden. Tijdens het spelen kwamen we er al snel achter dat het hele antwoord geven toch een stuk fijner is voor ze. Hoewel ze het spel wel echt heel erg leuk vinden, denk ik persoonlijk, dat mijn kinderen dit snel uitgespeeld hebben, helemaal als ze alle antwoorden zo snel onthouden. Gelukkig zijn er 108 kaartjes, waardoor ze nog wel even te gaan hebben.

Volg me ook op Facebook, Instagram en Pinterest

Delen:

Geef een antwoord