Sint 2020Sint 2020

Ontspannen tijdens een burn-out – 5 tips die je zouden kunnen helpen

Het hebben van een burn-out is heftig. Je wordt zo geconfronteerd met jezelf, dat het soms beangstigend kan zijn, maar het ook wel een opluchting kan zijn voor je. Als je een burn-out hebt, is het belangrijk dat je leert te ontspannen. In deze blog geef ik je 5 tips, die je zouden kunnen helpen om te ontspannen tijdens een burn-out of overspannenheid.

Wandelen

Als je gaat wandelen, ben je in beweging en dat is altijd goed voor je natuurlijk. Maar door te wandelen kun je je hoofd leeg maken, wat weer zorgt voor minder spanning. Hierdoor kun je je weer wat prettiger gaan voelen. Ga je alleen wandelen? Zorg dan voor een lekker muziekje, liefst wel een beetje up tempo en niet te triest, want anders ga je je er alleen maar ellendiger van voelen. Dat is dan weer niet het doel van de wandeling. Ben je niet van de muziek, dan zou je ook nog kunnen denken aan een podcast ( ik luister graag naar de podcasts van Breg Blogt ) of een luisterboek. Luister in ieder geval ergens naar zodat negatieve gedachten niet met je op de loop kunnen gaan en je ook echt kunt ontspannen.

Sporten

Aan het begin van mijn burn-out bleef ik skaten, maar naarmate het steeds vroeger donker werd moest ik wat bedenken om te gaan doen naast het wandelen. Uiteindelijk koos ik er voor om het hardlopen weer op te pakken en daar weer vol voor te gaan. Naast het feit dat je lekker je hoofd kunt leegmaken, verbrand je ook nog eens lekker calorieën, wat ik dan weer terug zie in het afvallen. En het genieten van de meest mooie zonsopkomsten is ook een mooie bijkomstigheid.

Lezen

Probeer te lezen, al zal dit in het begin van je burn-out lastig zijn, omdat je je slecht kunt concentreren. Naarmate de tijd verstrijkt zul je zien dat het je steeds beter afgaat. Zo kon ik uiteindelijk een hele dag lezen in een boek dat ik echt niet weg kon leggen. Overigens is het dan wel weer van belang dat je los kunt laten dat je de rest van de dag niks doet. Die dagen mogen er ook zijn namelijk.

Creatief bezig zijn

In het begin hing ik doelloos op de bank. Netflix aan, mobiel in mijn hand. Ik werd daar dus echt wat zwaarmoediger van. Dit wilde ik dus absoluut niet. Die knop moest ook om en dus besloot ik weer te gaan haken. En nee ook dat lukt geen uren achter elkaar, maar het is heerlijk om een serie te kunnen kijken en tegelijkertijd toch met iets nuttigs bezig te zijn. Ben je niet van het haken, wat heel goed kan natuurlijk, dan kun je ook nog creatief bezig zijn door bijvoorbeeld te kleuren, tekenen of schrijven. Doe datgene waar je energie van krijgt en waardoor je je goed gaat voelen.

Mindfulness

Mindfulness is helaas niet mijn ding en vrees dat dat het ook niet gaat worden. Maar toch zijn er wel een paar oefeningen waar ik wel echt baat bij heb. Denk daarbij aan een ademhalingsoefening. Als ik merk dat ik steeds maar wakker schrik en niet echt lekker in slaap kan vallen, concentreer ik me op mijn ademhaling. Negen van de tien keer krijg ik niet eens mee dat ik weer in slaap ben gevallen. Dit is dus echt wel het proberen waard. Daarnaast is de bodyscan ook echt heel erg fijn, vooral als heel je lichaam echt gespannen is. Een kwartiertje liggen en je van je tenen tot je kruin bewust worden van je lichaam. Je zult voelen hoe de spanning je lichaam verlaat. En ja ik dacht ook echt dat dit gezever was, maar ik heb zelf ervaren dat je de spanning uit je lijf voelt wegvloeien. Beide oefeningen zijn dus zeker het proberen waard.

Door het delen van deze tips hoop ik je een beetje op weg te hebben geholpen met het ontspannen tijdens een burn-out. Heb jij een burn-out of klachten gehad van overspannendheid, dan ben ik erg benieuwd waarvan jij kunt ontspannen. Ik lees het graag in de reacties hieronder.

disclaimer; ik ben geen therapeut of deskundige, maar ik geef deze tips puur gebaseerd op mijn eigen ervaringen.

Volg me ook op FacebookInstagram & Pinterest

Volg:
Delen:

3 Reacties

  1. 19 november 2020 / 1:05 pm

    Ik heb geen burn out, ook nooit gehad, maar ik merk dat ik me lekkerder voel en meer energie heb als ik elke dag wandel en lees en ook sporten heb ik weer opgepakt, heerlijk

  2. Vivianne
    19 november 2020 / 10:30 am

    Het maken van een legpuzzel kan ook erg ontspannend zijn.

    • Marieke
      Auteur
      19 november 2020 / 11:14 am

      Dat is een hele goeie ja, daar had ik nog niet eens aan gedacht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.