Weight Watchers – eerlijke blog over gewicht, mindset en struggles

Al langere tijd wilde ik afvallen, maar tot nu toe kwam ik nooit verder dan een kilo of vijf. Uit frustratie viel ik dan terug in mijn oude eetpatroon en kwam ik natuurlijk al snel weer aan. Toen ik tijdens de coronacrisis ineens een getal met drie cijfers dichterbij zag komen, wist ik dat er iets moest gaan veranderen. Op aanraden van mijn zusje ben ik begonnen met Weight Watchers. In deze blog ga ik met de billen bloot. Je kunt lezen wat ik woog, wat ik nu weeg en wat ik uiteindelijk zou willen wegen.

Afvallen

Al sinds een aantal jaar ben ik toch wel geregeld bezig met mijn gewicht en afvallen. Van helemaal stoppen met snoepen tot koolhydraatarm eten. Van alleen maar salades eten tot aan 500 calorieën diëten. Ze kwamen allemaal al voorbij. Het afvallen ging op zich prima. Maar zodra ik op of rond de 88 kilo kwam, bleef ik weken hangen en veranderde er helemaal niks. Daardoor ging ik maar weer normaal eten met als gevolg dat ik natuurlijk weer aan kwam.

Coronacrisis

Aan het begin van de coronacrisis was ik echt nog enorm gemotiveerd om online sportcursussen te volgen. Al snel werd me dat teveel door het hele thuisonderwijs en thuiswerken. Dus stopte ik daarmee en at gewoon iedere avond nog even lekker chips of chocola. Tenslotte kon dat gewoon. Totdat ik op de weegschaal ging staan en die 95.1 kilo aantikte. Daar schrok ik dusdanig van, dat ik zeker wist dat die knop om moest. Mijn zusje was ook al aardig wat afgevallen en ik was dan ook benieuwd naar hoe zij dit voor elkaar had gekregen.

Weight Watchers

Op het moment dat mijn zusje me vertelde dat ze al bijna 20 kilo kwijt was door Weight Watchers te combineren met sporten, werd ik nieuwsgierig. Ik bekeek de programma’s online en voor ik het wist had ik op 1 mei een abonnement afgesloten voor een half jaar, waarbij ik de eerste twee maanden gratis zou krijgen en de overige maanden €19.95 per maand betaal. Ik mocht van mezelf nog het hele weekend los gaan en dan zou er vanaf maandag 4 mei geen weg meer terug zijn.

Dagpunten

Zodra je je hebt aangemeld bij Weight Watchers kun je drie programma’s volgen. Op basis van mijn gegevens zou ik programma paars mogen volgen. Wat er op neer komt dat ik slechts 16 punten heb waar ik me aan “moet” houden. Daarnaast kun je een heleboel zero points in zetten, waardoor ik gewoon onbeperkt bepaalde producten mag en kan eten, zoals aardappels en pasta’s. Voor mij bood dit niet de juiste handvatten en ik veranderde nog dezelfde dag mijn programma naar groen. Bij dit programma mag ik maximaal 30 dagpunten eten, maar heb ik veel minder zero points, waardoor je je dus veel bewuster bent van wat je op een dag naar binnenschuift. Overigens kun je zo nu en dan best over je dagpunten heen, want daar zijn dan de extra weekpunten voor. In het programma wat ik volg zijn dat er 35. Je kunt ook kiezen om eerst je fitpoints, punten die je krijgt nadat je iets actiefs hebt gedaan, in te zetten, zodat je van je weekpunten afblijft. Voor mij voelt dat eigenlijk als sjoemelen, dus dat doe ik niet.

Struggles

Natuurlijk heb ik ook echt wel struggles. Zo heb ik voor mijn menstruatie heus wel trek in heel veel chocola, maar ja dat is met Weight Watchers al heel gauw zonde van je punten, aangezien een klein stukje (1 blokje) al snel 2 punten is. Ook heb ik eens in de zoveel tijd een echte vreetbui, hier geef ik zo nu en dan wel aan toe, omdat ik weet dat het anders niet over gaat. De dag daarna zorg ik er dan wel weer voor dat ik met mijn punten enigszins in balans kom, door bijvoorbeeld een maaltijdsalade te eten. Niet alleen eten zorgt voor struggles, want wat dacht je trouwens van het leed dat rollerskates heet. Daardoor kon ik ineens niet meer doen, wat ik graag doe en wat voor mij echt wel heel goed werkt. Binnenkort maar nieuwe aanschaffen, zodat ik er weer flink tegen aan kan. Tot die tijd voldoen fietsen en hardlopen ook prima trouwens, zolang ik maar voldoende beweeg.

10 weken Weight Watchers

Hoe het nu na tien weken Weight Watchers met me gaat? Ik heb eindelijk, na jaren proberen, mijn eerste streefgewicht van 85 kilo aangetikt. En ben in 10 weken 10.1 kilo afgevallen. Daarnaast heb ik de juiste mindset gevonden voor het in balans blijven met wat ik eet. Wat niet wil zeggen dat ik niet eens chips pak, friet eet of een blikje red bull drink. Als ik dat doe, zorg ik er wel voor dat ik het goed combineer met wat ik de rest van de dag eet. Ik ga daardoor in het weekend best weleens over mijn dagpunten heen, maar doordeweeks houd ik er eigenlijk altijd wel één of twee over, wat dan weer enorm compenseert. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ik het afvallen kan combineren met zo nu en dan even lekker cheaten. Op die manier houd ik het gewoon het beste vol.

Uiteindelijke streefgewicht

Omdat Weight Watchers voor mij helemaal niet voelt als diëten, kan ik dit denk ik best nog wel een poos volhouden. Mijn streefgewicht hierna is 80 kilo, waar ik toch wel redelijk bij in de buurt hoop te komen, voordat we op vakantie gaan over een aantal weken. Uiteindelijk zou ik denk ik rond de 75 kilo willen wegen, dan zou ik in totaal 20 kilo kwijt zijn. En heel eerlijk, ik zie mezelf ook niet echt heel veel minder wegen. Ik denk dat ik me daar enorm ongelukkig bij zou voelen. Daarnaast is het ook al ruim vijftien jaar geleden dat ik dat woog. Maar goed wie dan leeft, wie dan zorgt denk ik dan, want daar zal nog wel een tijdje over heen gaan, wat overigens helemaal niet erg is. Te snel afvallen is ook echt niet goed natuurlijk. Voorlopig ga ik me eerst maar eens focussen op het volgende streefgewicht. En genieten van alle complimenten die ik krijg, omdat anderen het al zo goed kunnen zien.

Heb jij al weleens Weight Watchers als tool ingezet om een handvat te hebben voor tijdens het afvallen? Of gebruik je een andere methode om de juiste mindset te krijgen? Ik lees het graag in de reacties hieronder of op Facebook en Instagram.

Dit artikel wordt op geen enkele wijze gesponsord, ik deel enkel mijn ervaring met Weight Watchers. Wellicht dat ik anderen er door kan inspireren.

Volg Marieke Blogt ook op FacebookInstagram & Pinterest

Volg:
Share:

4 Comments

  1. Jo
    15 juli 2020 / 11:35 am

    Ik ben 2 jaar geleden 25 kilo afgevallen maar door struggles ook weer iets aangekomen, ik ben dit jaar weer begonnen (maar die corona helpt niet echt) en ben nu weer terug op de 23, dus nog 2 kilo en dan wilde ik eigenlijk nog wel.10 kilo… dus ik ga nog fijn even door

    • Marieke
      Auteur
      15 juli 2020 / 11:59 am

      Wauw! Knap hoor!
      En die corona is idd niet echt goed voor het gewicht, maar gelukkig heb je de juiste mindset terug!
      Die volgende tien komen ook vast goed!

  2. 15 juli 2020 / 10:54 am

    Wat ontzettend goed!! Ik heb het programma enkele jaren geleden ook gevolgd. Mijn resultaat was ook -10kg en wilde naar de-15 gaan. Maar door allerlei rare omstandigheden is toen de klad erin geraakt en ben ik de afgelopen jaren weer langzaam tot mijn huidige gewicht gekomen.
    vanaf afgelopen zondag dus ook weer gestart met WW. Doel is in eerste instantie -10kg. worden het er -15 dan zit ik op ideaal gewicht, dat zou helemaal mooi zijn, maar ik maak me ook geen illusies omdat ik ondertussen ook alweer 46 ben.

    succes met het volgende streefgewicht.

    • Marieke
      Auteur
      15 juli 2020 / 11:22 am

      Zonde is dat dan he, maar je was al wel supergoed bezig met fietsen en weer hardlopen. Dus dit moet ook echt goedkomen, dat weet ik zeker.
      You go girl!

      Dank je wel! Ben super gemotiveerd nu 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Speelgoed Deals 2020Speelgoed Deals 2020