Giganten – de grootste voertuigen van de wereld – recensie

Op 2 oktober startte kinderboekenweek 2019, met als thema Reis mee. Het thema gaat over reizen en voertuigen waar mee je zoal kunt reizen. Van Gottmer kregen de kinderen het boek Giganten – de grootste voertuigen ter wereld. Niet per definitie een boek over voertuigen waarmee je kunt reizen, maar het gaat wel over voertuigen. In deze blog laten we je kennis maken met dit grote boek.

Giganten

Voor wie mijn blog al langer volgt, weet dat mijn meisjesmeisjeshart sneller gaat kloppen voor bepaalde jongensdingen, zoals bijvoorbeeld de giganten van de wereld en in mijn geval dan vooral containerschepen. Ik heb de liefde voor deze voertuigen ook doorgegeven aan mijn kinderen, wat uiteraard superleuk is. Hoe tof is het dan, dat we dit boek kregen.

Het boek

In het boek staan volop voertuigen die echt enorm groot zijn, van het grootste containerschip tot de grootste maaidorser. Van de grootste schroef ter wereld tot de grootste personenauto. De voertuigen worden allemaal uitgebreid besproken door het benoemen van de afmetingen, de bijzondere kenmerken en uiteraard de afbeeldingen. Daarnaast worden er veel vergelijkingen gemaakt door bijvoorbeeld voetbalvelden of hoge gebouwen te noemen. Alleen er doorheen bladeren is al heel erg bijzonder.

Voorleesboek

Ja en nee. Zelf vind ik een voorleesboek wel echt meer een boek, waarbij kinderen naar een fictief verhaal uit een prentenboek of voorleesboek luisteren. Toch kun je er wel degelijk uit voorlezen, maar is het geheel informatief en enorm interessant om ook eens wat anders dan alleen maar fictie voor te lezen. Uiteindelijk word je er zelf ook alleen maar wijzer van.

De kinderen

De kinderen bladeren graag door het boek, kijken naar de platen en stellen vragen, maar echt heel veel vragen. Soms weten we zelf ook het antwoord niet, maar in de meeste gevallen geeft het boek zelf al het antwoord. Wat het voor ons dan wel weer heel makkelijk maakt. Wist jij bijvoorbeeld dat de grootste motor ter wereld wel 2300 ton weegt? Of dat Harmony of the seas het grootste cruiseschip ter wereld is? En dat de Cadillac One de zwaarste personenauto ter wereld is? Hier wordt de president van Amerika overigens in vervoerd. Wist je niet hè? Goede reden dus om dit boek echt aan te schaffen.

Voor school

Laatst kreeg ik op Instagram al de vraag of dit ook geschikt is voor op school en dan specifiek voor groep 3 en 4, omdat de desbetreffende dame daar juf van is. Maar ik kan volmondig ja zeggen. Twee aan twee zouden ze er misschien zelfs nog wel wat opdrachtjes mee kunnen doen. Het boek is in ieder geval interessant genoeg voor menig kind.

Waar te koop?

Het boek Giganten – de grootste voertuigen van de wereld is onder andere te koop bij Bol.com

Kennen jullie dit boek al? Wat vinden jullie ervan? Ik lees het graag in de comments.