Maaltijdsalades – mijn 5 favoriete salades – op weg naar minder Marieke #6

Met Pasen veel te veel gezondigd! Dus de rem is er weer op en let ik weer beter op mijn voeding. Ik krijg altijd erg leuke reacties op de maaltijdsalades die ik post op Instagram. Daarnaast zijn salades met warm weer ook nog eens heel erg lekker. Daarom deel ik mijn vijf favoriete maaltijdsalades met je. 

Maaltijdsalades en variatie

Uiteraard kan je met maaltijdsalades alle kanten op voor wat betreft de ingrediënten. Mijn basisingrediënten zijn vaak wel hetzelfde, maar ik houd er wel van om lekker met vlees of vis te variëren. Wat je in mijn salades niet terug zult vinden zijn aardappels, pasta, rijst of noedels. Niet omdat ik het niet lekker vind hoor, want ik ben er gek op, maar het past gewoon niet in mijn maaltijdsalades.

Basisingrediënten maaltijdsalade

De ingrediënten die standaard terugkomen in mijn maaltijdsalades zijn er drie:

  • rucola of eikenbladsla (melange gebruik ik ook regelmatig)
  • komkommer
  • pijnboompitten

Carpaccio

Met stip op één is dat toch echt wel de maaltijdsalade met carpaccio. Voor carpaccio mag je me sowieso wakker maken. Naast de basisingrediënten doe ik er het volgende in:

  • carpaccio, zoveel als je lekker vindt, maar ik doe er meestal rond de 100 gram in.
  • parmeggianovlokken, een handje of nou ja eigenlijk altijd iets meer.
  • en voor de bite doe ik er vaak nog een grissini bij met zeezout.
  • olijfolie, peper en zout

Garnalen in knoflook

Ik ben gek op garnalen, het liefst gebakken in olijfolie en knoflook. Waarom zou je ze dan niet door een maaltijdsalade doen.

  • basisingrediënten
  • gepelde, roze garnalen, ik koop ze meestal bij de Lidl of Albert Heijn in een bakje van 100 gram
  • verse knoflook
  • feta of parmegianno
  • zout en peper, olijfolie is niet meer nodig, want dit zit al door de garnalen.

Makreel

Makreel eet ik ook graag, maar sinds ik er achter kwam dat het best veel calorieën bevat, doe ik dit niet meer wekelijks. Het recept deelde ik al wel eerder bij de koolhydraatarme recepten. Uiteraard deel ik nog wel even de extra ingrediënten met jullie.

  • makreel
  • feta
  • peper, zout en olijfolie

Gerookte kip en gekookt ei

Nog een hele fijne maaltijdsalade is die met gerookte kip en een gekookt ei. Beetje dubbel op, maar stiekem wel erg lekker.

  • basisingrediënten
  • Gerookte kip, meestal de helft van één hele gerookte kipfilet.
  • Gekookt ei, ik kook hem meestal half hard.
  • Feta

Tonijn

Een maaltijdsalade die ook absoluut niet mag ontbreken is die met tonijn. Ook zo ontzettend lekker en ik vind het altijd wel een frisse salade.

  • Basisingrediënten
  • Tonijn op oliebasis, wel even wat olie afgieten, anders wordt het te vet
  • Kappertjes, een paar theelepeltjes
  • Bosuitje (gewone ui kan ook, maar ik ben geen fan van gewone rauwe uien)
  • Feta
  • Augurkjes

Uiteraard kan je bij alle salades ook nog tomaatjes toevoegen, maar zelf ben ik er niet zo dol op. Loopt bij jou het water ook al in je mond?

Volg me ook op Instagram, Facebook en Pinterest

Volg:

2 Reacties

  1. 11 april 2018 / 7:09 pm

    Oh hier word ik heel blij van. Ben op dit moment ook helemaal into de salades. Ik eet op dit moment vaak een salade met wat gebakken uitjes, walnoten, stukjes kaas en een heel klein beetje honingmosterd saus.. (niet heel gezond maar wel enorm lekker).

    • Marieke
      Auteur
      15 april 2018 / 8:59 pm

      Oh maar jouw salade klinkt ook erg lekker hoor. En gebakken uitjes doe ik er ook wel eens overheen als ze op tafel staan 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.