Smart Games – Atlantis Escape – ontsnap uit de zinkende stad – review

Met een zoon die zo nu en dan uitgedaagd moet worden, zijn de spellen van Smart Games wel echt een uitkomst. Van de zomer kocht ik al Smart Games IQ-Stars voor hem. Dat was een groot succes. Maar is Atlantis Escape dat ook?

Smart Games

Smart Games hebben een aantal eigenschappen. Zo zijn het altijd logische denkspellen, zijn ze geschikt voor jong en oud. Is het altijd geschikt om met maar 1 speler te spelen. En hebben ze eenvoudige spelregels. Daarnaast zijn sommige spellen ook nog eens bekroond door bijvoorbeeld Speelgoed-van-het-jaar. Ook zijn er verschillende categorieën spellen, te weten

  • preschool games, speciaal voor peuters en kleuters ontwikkeld.
  • classic games, puzzelplezier voor iedereen.
  • compact games, spellen die je makkelijk mee kan nemen in je rugzak
  • pocket games, dit zijn de iq-games en zetten je echt aan het denken. Daarnaast zijn ze makkelijk mee te nemen, omdat ze een zakformaat hebben.
  • magnetic games, deze games zijn, doordat ze magnetisch zijn, ook ideaal om mee te nemen op reis.

Atlantis Escape

Bij Atlantis Escape is het de bedoeling dat je ontsnapt van de zinkende stad. Het spel heeft zestig uitdagingen van starter tot wizard. En hoe verder je in het boekje komt met uitdagingen, hoe moeilijker het wordt. Zo is het spel uitdagend voor iedere leeftijd boven de acht. Het spel stimuleert de cognitieve vaardigheden, zoals concentratie, flexibel denken en problemen oplossen.

Speelgoed van het Jaar

Was genomineerd voor Speelgoed van het Jaar 2019 in de categorie 8-9 jaar. Helaas heeft het spel niet gewonnen, maar een nominatie is natuurlijk al helemaal geweldig.

Wat vinden wij ervan?

Omdat het voor de verjaardag van onze bink is, hebben de man en ik het spel uitgeprobeerd. Maar eerlijk gezegd vind ik het nog best lastig. Ligt wellicht ook aan het feit dat ik niet heel geconcentreerd was, iets met een televisie op de achtergrond. En dat ik niet goed in wiskunde ben speelt misschien ook ergens nog wel mee. De man daarentegen is in dit soort spellen wel goed en het lukte hem dan ook om een paar challenges te doen. Maar hij moest wel toegeven dat het toch best lastig is. Benieuwd of mijn bink het wel gaat lukken, al denk ik dat hij hier nog net te jong voor is. En stiekem denk ik dat het voor de meeste acht tot tienjarige ook nog vrij pittig is. Wat ik overigens wel jammer vind, is dat er geen Nederlandse spelregels bij zitten. Kan me voorstellen dat het voor kinderen best lastig is om Engels te lezen. En ook niet iedere ouder spreekt goed Engels.

Hebben jullie al Smart Games in huis? Ik lees het graag hieronder in de reacties.

 

Deze blog kwam tot stand middels een samenwerking. Echter heeft dit geen invloed op mijn mening. In de blog is gebruik gemaakt van affiliate links, meer hierover lees je in de disclaimer.

Volg:
Share:

2 Comments

  1. 30 november 2019 / 9:45 pm

    Beste Marieke,

    Bij het spel zou een foldertje met de spelregels in 12 talen moeten zitten, waaronder het Nederlands. Indien dat om één of andere reden niet bij jullie spel zit, dan kan je de spelregels hieronder vinden.

    mvg,
    Raf Peeters
    Ontwerper
    Smart-België

    Spelregels Atlantis Escape

    1) Plaats de toren op het spelbord zoals aangeduid in de opdracht. Let erop dat de toren in de juiste oriëntatie staat!

    Je mag enkel de puzzelstukken met trappen gebruiken die bovenaan de opdracht afgebeeld staan. Leg de andere puzzelstukken opzij. Hoe moeilijker de opdracht, hoe meer puzzelstukken je nodig hebt.

    2) Gebruik de puzzelstukken met trappen om een weg te maken vanaf de deur van de hoge toren tot aan de trappen aan rand van het spelbord:
    – De weg kan van één vierkantje naar elk naastliggend vierkant lopen dat zich op dezelfde verdieping bevindt. De weg loopt nooit diagonaal.
    – Je kan van verdieping veranderen door een trap te gebruiken. Je kan een trap enkel op of af via de vierkanten die zich recht voor of achter de trap bevinden. Je kan dus nooit via de zijkanten een trap betreden!
    – In moeilijke opdrachten zal je puzzelstukken met trappen moeten stapelen. Elk puzzelstuk bestaat uit 6 vierkantjes. Je mag een puzzelstuk enkel bovenop andere puzzelstukken plaatsen, wanneer elk van deze 6 vierkantjes ondersteund worden door vierkantjes van andere puzzelstukken. De ondersteunende vierkantjes kunnen vol zijn, bestaan uit gangen, trappen of een tunnel. Puzzelstukken die niet volledig ondersteund worden, zijn dus niet toegelaten. Het maakt daarbij niet uit hoe stabiel je constructie is.
    – Sommige puzzelstukken hebben een tunnel. Je kan daar zowel overheen als doorheen lopen.
    – De weg kan zowel vertrekken van bij het vierkant op de derde verdieping (voor de deur van de toren) als bij het vierkant op de tweede verdieping onderaan de trap die naar de toren leidt. Een verbinding met het vierkant op de eerste verdieping onderaan de toren, levert echter geen oplossing op, omdat er van bij dit vierkant geen trappen naar boven gaan.

    3) Er is maar 1 oplossing, die je achteraan in het boekje kan terugvinden.

    • Marieke
      Auteur
      30 november 2019 / 11:32 pm

      Beste Raf,

      Dank je wel voor je reactie en de spelregels. Het boekje met de verschillende talen ontbreekt inderdaad maar ga dit uitprinten en er bij doen, zodat we het alsnog hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.