Doolhof 3D – over tovenaars, heksen en verschuivende torens – review

Met de donkere dagen voor de feestdagen vind ik het heerlijk om met zijn allen lekker kneuterig aan de eettafel te zitten en spelletjes te spelen. En omdat mijn binkie zijn A-diploma haalde, kreeg hij het nieuwe Doolhof 3D spel van Ravensburger. Wat we natuurlijk meteen moesten spelen en uittesten.

Ravensburger

Wie is er niet opgegroeid met de puzzels en spellen van deze bekende producent? Eerder mochten wij van Ravensburger al Gravitrax, Tip Toi en La Cucaracula reviewen. Mocht je nog op zoek zijn naar leuke Sint- en kerstcadeaus, dan zijn dit trouwens wel echt aanraders.

Doolhof 3D

Waar je met het betoverende Doolhof over het bordspel heen schuift met je pion op zoek naar de schatten, ga je bij Doolhof 3D de hoogte in. De tovenaar, heks, tovenaarsleerling & Co. gaan al klimmend en dalend de trappen op en af. Door de torens te verschuiven proberen ze zo snel mogelijk bij hun schatten te komen en natuurlijk de boel te saboteren voor de medespelers. Want degene die als eerste al zijn schatten verzamelt en weer terug op zijn honk is, is de winnaar van het spel.

Opbouwen spel

Officieel kan het spel gespeeld worden vanaf zeven. Maar toch speelden wij het met zijn viertjes. Mijn bink heeft al wel Doolhof gespeeld bij zijn vriendje en wist er aardig wat over te vertellen. Wel grappig trouwens, want ik had hem nog niet eerder over dit spel gehoord. Het is wel even puzzelen hoe het spel in elkaar gezet moet worden. En uiteindelijk stond het Doolhof veel sneller in elkaar dan dat we aanvankelijk dachten.

Wat vonden wij van het Doolhof?

Enerzijds is het jammer dat je het spel eerst zelf helemaal in elkaar moet zetten. Anderzijds door er mee bezig te zijn op die manier krijg je wel al een beetje door hoe het spel werkt. En dat scheelt toch wel. Het is wel aan te raden om het niet door kinderen in elkaar te laten zetten. Ondanks dat wij het met onze zes- en vijfjarige speelden was het wel echt heel erg leuk om te doen. Met een beetje hulp lukte het wel en won mijn binkie zelfs het spel. We hebben het doorgespeeld totdat ik uiteindelijk de verliezer was. Kom maar door met de druilerige dagen zodat we dit spel lekker vaak kunnen spelen tot de kinderen het uiteindelijk ook zelf kunnen spelen zonder onze hulp.

Ben je nog op zoek naar een Sinterklaas of kerstcadeautje, dan kun je dit spel zeker aan het lijstje toevoegen. Kende jij dit spel al? Ik lees het graag in de comments hieronder.

Dit blog kwam tot stand middels een samenwerking maar dit heeft geen invloed op mijn mening. Deze blog bevat ook een affiliate link, meer hierover lees je in de disclaimer.