Amsterdam

Gistermorgen de kindjes om acht uur naar het kdv gebracht. Daarna nog even naar huis gereden om van auto te wisselen. En om klokslag half negen reden we weg van huis. Nu hoor ik sommige van jullie denken, waarom met de auto naar Amsterdam, parkeerkosten zijn daar echt enorm hoog. Klopt inderdaad. Gemiddeld ben je rond de vier en halve euro per uur kwijt, als je in de binnenstad wilt parkeren. Dat hebben wij dus ook niet gedaan. Wij hebben gebruik gemaakt van een P+R. We zijn naar de Amsterdam Arena gereden en hebben daar op de speciale P+R parkeerplaats geparkeerd. Als je doordeweeks na tien uur hier parkeert betaal je maar één euro, maar dan moet je wel met het openbaar vervoer verder reizen. Dat was uiteraard geen probleem. Wij kochten in de parkeergarage twee GVB-kaarten voor vijf euro (je kan in totaal vijf kaarten kopen per inrijkaart).

Wij zijn van de parkeergarage naar station Amsterdam-Bijlmer-Arena gelopen en hebben daar de metro genomen naar Weesperplein in het centrum van Amsterdam. Vanaf daar zijn we, lopend, naar het hotel gegaan. Hadden ook de tram kunnen nemen, maar lopend zagen we net wat meer natuurlijk.

Voordat we naar het hotel gingen, zijn we eerst naar de Apple store gegaan om mijn telefoon af te geven, want die kon ik eindelijk laten maken.

Na de Apple store lopen we naar het hotel. Deze blijkt op ongeveer zeven minuten lopen van het Leidseplein af te liggen. Dus dat is wel echt ideaal.

We worden erg vriendelijk ontvangen door de dames van de receptie van Hotel Piet Hein.  Een van de dames wijst ons erop dat we maar een “economy” kamer hebben geboekt en dat deze echt wel heel erg klein is. Maar aangezien we er alleen maar slapen vinden we dat eigenlijk niet zo’n probleem. Toch gaan we eerst nog even kijken, want mochten we het toch niks vinden, willen ze het nog upgraden voor ons naar een executive. Uiteraard erg lief, maar als we in de kamer komen valt het best mee. Ok onze kamer thuis is groter, maar er staat een heerlijk bed. En we hadden een badkamer met bad. Voor één of twee nachten is dat dus prima te doen.

Nadat we onze spullen hebben weggebracht, lopen we terug naar het Leidseplein. We gaan bij Le Pub een broodje eten. Erik heeft een ciabatta Copa di Parma en ik een ciabatta Carpaccio. De bediening is er erg vriendelijk en best snel. En de prijzen zijn ook echt wel prima te doen.

Na het eten gaan we terug naar de Apple store om mijn telefoon op te halen. En hij is weer helemaal als nieuw. U begrijpt, ik ben zo blij als een kind 😉

En dan gaan we eindelijk echt Amsterdam verkennen. Erik is hier al regelmatig geweest dus leidt mij rond. We lopen eerst richting de 9 straatjes. Waar ik mijn ogen uit kijk bij de talloze kleine winkeltjes. Één winkel springt er echt uit, de Witte Tandenwinkel. Ze verkopen hier zoveel tandenborstels dat je niet weet waar je moet kijken.

Na de 9 straatjes lopen we richting de Westertoren. Ik zou heel graag naar het Anne Frank Huis willen maar er staat zo’n ontzettend lange rij, dat we dat maar even overslaan. Ik dacht nog, nou dan zet ik het huis op de foto, maar helaas hebben ze er een pand voor gebouwd.

Overigens is dit een klein stukje van de rij 😉

We zijn deze straat uitgelopen tot aan een brug en daarna naar de overkant gelopen, richting de Jordaan.

Ik geniet volop van alles wat ik zie. Snuif de sfeer op. Een sfeer die je nergens anders in de wereld tegenkomt. Ik zie supermooie pandjes, waar ik wel heel graag in zou willen wonen, later als ik groot ben 😉

In de Jordaan moet ik uiteraard even de beroemde beelden op de foto zetten.

Langzaam aan lopen we weer terug richting het hotel. We doen nog een drankje bij de Heineken Hoek. In verband met de harde wind gaan we binnen zitten.

Als we weer een beetje uitgerust zijn lopen we richting de Pijp. Ik wil echt naar Blond Amsterdam toe. We komen al wandelend langs de Heineken brouwerij.

Vanaf daar is het nog een minuut of tien lopen naar Blond. Daar aangekomen lopen we er zeker wel een kwartier rond. Behalve een zak thee voor mijn lieve vriendinnetje, die op onze kindjes past samen met haar man, koop ik verder niks.

Als we de winkel uitlopen, lopen we weer terug. Dit keer gaan we echt naar het hotel toe.

Alleen komen we halverwege het Rijksmuseum tegen. Aangezien dit zo’n waanzinnig pand is, moeten we dit op de foto zetten 😉

Helaas hebben we geen tijd om het museum in te gaan, wat betekent dat we gewoon nog eens terug moeten naar Amsterdam 😉

Hierna lopen we echt terug naar het hotel. Daar rusten we een poosje uit, genieten we van de stilte en frissen we ons op voor het avondeten.

Aangezien we nogal fan zijn van het Hard Rock Cafe, gaan we daar eten. Gelukkig is dat maar vijf minuten lopen van het hotel vandaan, want onze voeten willen eigenlijk echt niet meer.

Het eten smaakt weer superlekker!

Na het eten lopen we terug naar het hotel en aangezien het Vondelpark voor de deur ligt, lopen we heerlijk door het park terug.

Ook het Vondelpark is een aanrader, de wandeling was een heerlijke afsluiting van deze mooie jubileumdag.

Vandaag hebben we lekker op ons gemakje gedaan. Uitgebreid ontbeten in de ontbijtzaal, die er echt supernetjes uitzag.

Klein minpuntje is de marmelade, ik dacht dat het abrikozenjam was, maar het bleek sinaasappelmarmelade te zijn, met stukjes, gruwel!!

Na het ontbijt hebben we alvast de koffer ingepakt en hebben we nog een rondje PC Hooftstraat gedaan. Ook iets wat je gezien moet hebben, zeker als je hotel er een straat voor (of achter) ligt. Helaas is het nu minder aantrekkelijk om er door heen te lopen, aangezien ze bezig zijn met de straat. Maar dat mag de pret niet drukken. Uiteraard moest ik nog wel even kijken of Dries Roelvink uit het raam hing :p

(Boven het pand van Oger woont Dries ;))
Hierna lopen we op ons gemak terug naar het hotel. Waar we de koffer pakken en gaan uitchecken. Daarna gaan we op ons gemak terug richting onze auto. Dit keer gaan we wel met de tram terug naar het metrostation.

Het was een heerlijk citytripje, we hebben delen van de stad nog niet gezien. Dus we moeten zeker nog een keertje terug.